Om rådisarna

Lite kort om tjejerna!

Tippen var den första råttan jag ägde i vuxen ålder. En väninna till mig hade henne hemma och hade inte riktigt fastnat vid henne och hon märkte väl att jag bara älskade den lilla krabaten så en vacker dag fick hon följa med mig hem. Hon var en helt fantastisk liten tjej som kom överrens med allt och alla varesig det var Rex, hennes kompis Sötnöt eller vilken annan människa som helst. Hon fick dessväre somna in kort efter att jag fick henne pga mycoplasma.

Sötnöt är råtta nummer två att komma in i mitt liv. Hon köptes som sällskap till min första råtta Tippen som jag fick av en väninna. Sötnöt köptes i en djurbutik här i stan och det var love at first sight. Vi hade många krångliga månader framför oss då hon var mer råtta än jag var beredd på. Hon var helt vild och jag som i vuxen ålder fick en redan tam råtta som första råtta grät floder över att Sötnöt inte gillade mig. Än idag har vi vissa problem med hanteringen men hon är nu en ängel i jämförelse.



Gaia & Bonnie var två systrar som omplacerades nere i Kalmar som fick flytta in som sällskap till Sötnöt när jag förlorade älskade Tippen. Och jag kan ju på rak arm tala om att jag hade ett rent helvete i början. Gaia & Bonnie var det inga som helst problem med, dem hoppade rätt ur transportburen och upp i mitt knä.

Däremot kombinationen Sötnöt, Gaia & Bonnie hade jag en del problem men till slut blev även dem vänner. Vackra Bonnie fick somna in alldeles för tidigt pga cancer men Gaia lever vidare och är en busig rackarunge trots sin ålder.



Ruth & Astrid är två tjejer till som kom från samma djurbutik som Sötnöt. Vi var inne och kikade på deras gnagare en dag och givetvis hade dem råttbebisar inne. Och uppkrupen i ett hörn, totalt vettskrämd för allt satt en liten grå tjej - mitt hjärta brast. Så med mig hem ett besök senare följde Ruth och en annan liten tjej vars röda ögon jag fastnade för hem.

Vad jag inte visste var att jag trots min påsamlade kunskap skulle få oerhört mycket att jobba med vad gällde Ruth. Astrid var mer eller mindre handtam redan när jag fick hem henne och hittade en favoritplats innanför min tröja. Ruth däremot ville helt enkelt inte hanterad och hur mycket jag än försökte så blev det inte bättre än att hon åtminstone kom fram till buren när hon märkte att jag var där.

Midsommar samma år som jag köpte Ruth & Astrid somnade Ruth in hemma i buren och den 28 december -11 somnade Astrid in hemma i min famn & jag saknar dem båda.


Ninja & Blixten kom till från en bekant som i sin tur köpt loss en kull råttor som skulle ha blivit ormmat. Ninja är precis som det låter en riktig liten Ninja, överallt och ingenstans samtidigt och gärna upp och ner. Blixten var hennes lugnare mer sansade och myssugna syster.

Jag säger var eftersom jag fick ta bort henne bara två dagar efter det att Ruth hittades död här hemma. Veterinären trodde Blixten hade drabbats av en hjärnblödning vilket inte är ovanligt när det gäller "roan"råttor, då dem ett tag var väldigt populära och det då avlades hårt på just roan.

Hennes syster Ninja somnade in natten till den 1 maj efter en tids kämpande mot livmoderinflammation och springer nu med sin syster och alla våra saknade någonstans där hon slpper smärtan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0