Dag 12 – En ras du skulle vilja ha


Det är är faktiskt en ras jag aldrig ägnat en större tanke på förut.

Men av någon anledning insåg jag för ett tag sen att jag skulle kunna tänka mig som nästa hund.

Jag berättar lite mer så får vi se om ni kan lista ut vad för ras det handlar om.


Det sägs att en pastor i England är rasens skapare. Han behövde en liten och modig hund av lagom storlek som skulle assistera andra hundar i rävjakt.

Det finns två "varianter" som utvecklades ur mer eller mindre samma linje och den enda skillnaden då var storleken på dem två. Idag räknas dem som två separata raser, 2001 blev den här hundrasen "godkänd" av Svenska Kennel Klubben.

Det är en positiv hund, förväntansfull och glad möter den de flesta utmaningar. Man ska vara medveten om att jaktinstinkten finns där, även om man inte tänkt använda hunden till jakt.

Den räknas som en frisk & sund ras utan kända rassjukdomar men man rekommenderar trots det ögonlysning & patellaundersökning på tilltänkta avelsdjur.

Rasen som kommer i en liten söt förpackning har både stort självförtroende och mod samtidigt som det är en väldigt social och sällskaplig.

Det är en karaktärsfull, aktiv, stark & smidigt byggd ras. Kroppen är längre än vad den är hög, den väger mellan 5-6 kg & har en mankhöjd på 25-30 cm. Den har tre pälsvarianter - slät, sträv eller raggig (broken)


Kommentarer
Lenita

Först tänkte jag TAX, men vet inte hur jag tänkte då :P de finns ju långhåriga oxå :P Jag kan förstå varför folk vill ha en JR, men jag personligen,skulle nog inte orka med dem :P

2011-10-22 @ 00:26:33
URL: http://prinsessanbananhammock.blogg.se/
Amanda & Akila

Men vad konstigt, alla webbläsare jag kollat i så har det funkat :S

2011-10-22 @ 01:06:47
URL: http://lathunden.blogg.se/
Nathalie

Jag tänkte först Jack russel terrier sen tånkte jag kanske Tax, men jag hade ju rätt direkt :))

2011-10-22 @ 09:49:15
URL: http://teampaw.se/
Therese

helt rätt tänk, jag har helt klart fastnat för rasen, klarar av lika mycket som en stor hund, men liten och smidig att ta med på allt

2011-10-23 @ 18:42:06
URL: http://freewebs.com/frejaa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0