Mattes fjantiga men naturliga vaktare.

Igår hade vi finbesök av Em, D & Tiiu en sväng. Jag & Em bänkade oss med hundarna i vår gigantiska säng, drack kaffe och pratade hundar medans karlarna roade sig med annat.

Listan på raser som i framtiden kan komma att bli hund nummer två skiljer sig något oerhört idag från t.ex ett år sedan. Idag har jag raser med på listan som jag aldrig trodde och raser jag drömt om i hela mitt liv har försvunnit från listan.

Spännande värre och ännu mer spännande lär det bli när vi ger oss ut på äventyr och kennel besök i framtiden.

Efter Em & comp åkt hem så fick vi besök av sambons mormor & en vän till henne.

Rex är ju som ni vet en salig blandning med raser, däri ingår raser som av naturen ska vara reserverade och vaktiga - det visade han igår.

Vännen som sambons mormor hade med sig hälsade inte på Rex efter att dem klätt av sig ytterkläderna och mormor hälsat på Rex utan stod med händerna i fickorna och tittade inte ens på honom.

Och Rex reaktion var att tycka att den här mannen, han är ju skit obehaglig, kommer in i mitt nya hem & hälsar inte på mig. Så det resulterade i att vi hade en hund som gick runt och var ganska sur.

Han försökte med att morra så mannen skulle försvinna, skälla ut honom, ge honom sura blickar under tiden som matte och husse försökte förklara att mannen minsann inte alls var en farlig man utan en snäll trevlig man som inte vill oss något illa. Pyttsan, sa Rex.

Rex utförde här ett beteende som är helt naturligt för honom - han vaktar det som är honom kärt mot någon han tycker är obehaglig - att vi människor sen tycker det är oacceptabelt och är något som borde dämpas det får vi stå för.

Och nu i efterhand känner jag att jag faktiskt är glad över att jag inte reagerade i närheten av på samma vis som jag hade reagerat i ett tidigare stadie av mitt hundägande.

Tidigare hade jag sugit tag i honom och bannat honom och sedan platsat honom någonstans där han inte fick vara med. Nu lät jag honom vara med och fika och medans sambon pratade med dem om allt och inget så jobbade jag med Rex.

Kontaktövning, sitta, sitta fint, ligga ner, spela död och allt därimellan vilket ledde till ett lyckat resultat med en Rex som lunkade bort till karln buffade på honom och sen ställde sig med rumpen emot för att bli klappad.

Jag försöker inte på något vis skylla Rex beteende på den super trevliga vännen sambons mormor hade med sig, så jag hoppas inte det är så ni läser inlägget.

Jag försöker bara utifrån den kunskapen jag har med mig analysera vad som hände igår och slutsatsen för mig är att det beteemdet Rex utförde som sagt för honom är fullt naturligt, även om vi människor inte uppskattar det och vill att det ska dämpas.

Och för att dumma mig lite och förmänskliga det hela, om en vän tar med sig någon du inte känner och denne personen går rätt in hos dig, hälsar inte och låtsas som att du inte finns, skulle inte du reagera då?

Du skulle väl förmodligen inte morra åt personen, skälla ut den eller försöka leka arga leken men du hade kanske tyckt att personen ifråga är lite obehaglig?

Hur reagerar ni och vad gör ni om en liknande situation uppstår hos er?

Kommentarer
sussi

haha... den bilden är underbar =)

pyss pälskling <3<3<3

2011-09-09 @ 17:35:45
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Catti

Hej hej!

Måste säga att jag tycker att din Rex reagerade precis som han ska och att du skötte det jätte fint för att få han på andra tankar och slappna av. Synd det inte finns fler som dig :)

/Catti

2011-09-10 @ 12:18:01
URL: http://www.cholmberg.se
amanda

Jag hade inte gjort en stor affär av det alls. Jag har en Malle, en valp som är översocial, men det är en malle och i framtiden vet jag ju inte alls om hon kommer bli väldigt vaktig eller vad hon kommer att utvecklas till.

Och genom att tex ta tag i hunden eller liknande så ökar du ju beteendet genom att du triggar honom, så näe du gjorde helt rätt och jag tycker inte heller att det är konstigt om det är en ras/individ som är reserverad :)

2011-09-11 @ 07:43:40
URL: http://amandalundwall.blogg.se/
Amanda Lundwall

hahah jag uppdaterar min blogg lite för mkt ibland :P

Jag älskar att skriva nämligen haha, så bloggen kommer finnas kvar :)



Ja gud jag tycker att han betedde sig naturligt, för honom.

2011-09-11 @ 22:07:37
URL: http://amandalundwall.blogg.se/
Lenita

Tycker inte det är dumt att du ger ett förmenskligande exempel, ibland måste man möta människor där de är och prata ett språk de förstår :)

härligt att känna att man som hundägare har gått framåt :) och det är inte många som vågar erkänna de "fel" de har gjort. Men jag tror inte man kan utvecklas fullt ut om man inte är medveten om vilka saker man har gjort på fel sätt..du har ett härligt tänk :)

2011-09-11 @ 23:49:46
URL: http://prinsessanbananhammock.blogg.se/
Catti, Aleya o Ginza

Hahaha, tro mig, det är något jag ska lägga krup på att träna bort! Min pinscher sover tills tio elva om hon får bestämma! O då kan man gå ut o kissa för att sen sova lite till ;)

Så ja... Det är min plan att denna lilla tjejen oxå ska göra! :))

2011-09-13 @ 18:49:58
URL: http://www.cholmberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0