Vad gapar du om?!



Jag tycker mig ofta märka att det finns folk som ojjar sig och rent utav retar sig på att Rex är en väldigt, väldigt verbal hund.

Han pratar om allt och han pratar mest hela tiden och skitsnacket kan variera ifrån höga skall till lustiga utdragna pipprat och här hemma är det inget konstigt. Vi trivs bra med en hund som pratar om det mesta och för det mesta. Folk runt omkring och folk vi känner tycks ibland titta på honom, titta på oss och sucka eller skaka på huvudet åt att vi inte tystar honom när han "snackar". Varför skulle vi?

Sen kan ju givetvis allt dras till extrema längder men nu pratar jag om normalt skitsnack i stil med; "hej jag är hungrig, hej jag är lite rastlös kan vi hitta på något, hej pipleksak nu ska jag bita lite i dig, hej du har en godis kan jag få den, hejhå gosa lite mer med mig, hej matte ge hit den där sablans bollen, hej husse sparka hit fotbollen, hej kompis nu vill jag ha det här ifred, hallå - hallå - hallå - det kommer någon!"

Sen är väl det där med vakt en helt annan diskussion men jag kan bara ta och flika in att vi tillåter honom att tala om att det är någon vid dörren och tackar för det och sedan får han sätta sig / lägga sig ner medans vi släpper in gästen och får sedan hälsa när denna har hängt av sig och tagit av sig skorna.

Vad tycker ni om det här med verbala hundar? Uppmuntrar ni prat eller dämpar ni det och varför?

Kommentarer
Ebba

Molly är verkligen pratglad! Vilket vi har uppmuntrat hela tiden! Jag tycker att det är super att hon säger till när hon vill gå ut, inte har vatten, något är fel osv. Jag ser på det som ett sätt för oss att kommunicera och uppskattar att vi har en kommunikation som är så bra, till viss del tack vare att hon uttrycker sig verbalt.



Ingen har väl riktigt påpekat att hon pratar och tyckt att jag ska ha tystat henne men jag har hört många (och läst vad folk skrivit) som inte alls vill ha verbala hundar, som tycker att det är jobbigt och gnälligt.. Precis som oss människor kommunicerar vi olika, varför försvåra er kommunikation?

2012-04-21 @ 14:25:40
URL: http://ebbamolly.se/blogg
sussi

haha... ja som du vet pratar sussi en hel del medans baloo ör en tystlåten typ :P

sussi försöker vi efte bästa förmåga dämpa då hon som du oxå vet är vansinnigt högljudd å går upp i varv :)

2012-04-21 @ 16:08:07
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Kia | Hundliv & Bloggdesign

Hella pratar inget, hon kan skälla om hon vill ha något eller gnöla eller sucka, men inget prat. Skälla får hon inte hålla på med, vi bor i hyreslägenhet och det låter för hemskt.

2012-04-21 @ 20:09:53
URL: http://kiapalmang.com
erica

Jag säger tydligt ifrån att Felice inte får vara så verbal, dels för att hon är en ganska verbal hund hon också som gärna gnäller när livet är orättvist vilket jag inte vill uppmuntra eftersom det inte fungerar när man ska tävla jakt eller andra sporter. Att hon vaktar och varnar inne eller när det är mörkt ute tycker jag inte heller om, jag är ledaren och hon behöver inte varsla mig och springa till dörren... Haha jag tycker nog helt enkelt inte om verbala hundar själv men alla är ju olika och jag hade kanske känt olikt om jag inte skulle tävla och bor i lägenhet!

2012-04-23 @ 11:23:30
URL: http://biche.blogg.se/
P.S Hundar

Vi har inte hundar som "pratar", och vill inte ha hundar som pratar. Det vi kan sträcka oss till är väl när Qilaq ylar när det kommer någon han känner.

Vi bor både i lägenhet och i hus och vi vill inte störa, onödigt. Vi störs iallafall på hundar som skäller och låter.

2012-04-24 @ 09:15:39
URL: http://pshundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0